Szkolny Konkurs z Kształcenia Słuchu

SŁUSZNY KONKURS

W czwartkowe popołudnie 16 kwietnia A.D. 2015 r.

punktualnie o godzinie 1600 uczniowie klas:

III – VI cyklu sześcioletniego oraz II- IV cyklu czteroletniego

zebrali się w auli Szkoły Muzycznej na

Szkolnym Konkursie z Kształcenia Słuchu.

 

W konkursie udział wzięło 28 najlepszych z kształcenia słuchu przedstawicieli klas cyklu sześcio- i czteroletniego.

W ciągu 120 minut uczniowie w czterech kolorowych grupach (niebieska, czerwona, zielona i biała) zmagali się z zadaniami konkursowymi. Ocenie punktowej podlegały zarówno odpowiedzi ustne jak i pisemne.

Na rozgrzewkę uczniowie losowali Pytania z Kapelusza – po trzy dla każdej grupy. Z tym wyzwaniem poradzili sobie doskonale, nadszedł więc czas na coś trudniejszego!

Pod czujnym okiem papy Haydn’a, zerkającego na konkursowiczów z dużego ekranu, uczniowie mieli za zadanie zapisać ze słuchu 8 taktów Symfonii G-dur nr 94. Zadanie nie należało do  najprostszych.

Kolejny etap to odgadywanie interwałów. Kontrabas, wiolonczela, flet oraz dzwonki chromatyczne zagrały dla uczniów biorących udział w konkursie różne interwały. Na koniec uczniów zaatakował rekin z filmu Szczęki, ci na szczęście szybko odgadli sekundę małą, którą rozpoczął się fragment muzyczny.  

Wielkie skupienie zapanowało przy budowaniu trójdźwięków od podanych dźwięków – zarówno w górę, jak i w dół. Uczniowie oddali kartki z rozwiązanym zadaniem komisji, która czujnym okiem starała się wychwycić wszelkie błędy.

Później urocza Billy Holiday zaśpiewała utwór All of me, w którym ukrył się trójdźwięk durowy w pierwszym przewrocie. Właśnie w tym zadaniu uczniowie mieli go rozpoznać.

Kolejne zadanie miało charakter show, w którym uczniowie śpiewali piosenki. Uczniowie wykonali Eko Cha-Chę, Ognistą Sambę, Wiosenne Przebudzenie oraz solmizacją fragment Tańca Starofrancuskiego. W tym zadaniu należało ułożyć dwutaktowy akompaniament do wylosowanej melodii, a następnie zagrać go.

Aby pozytywnie przejść przez kolejne zadanie uczniowie musieli nie tylko wykazać się dobrym słuchem, ale też poradzić sobie z tremą związaną z wystąpieniem przed salą wypełnioną po brzegi uczniami szkoły. Każda grupa wybrała reprezentanta, który miał za zadanie dyrygować fragmentem wylosowanego utworu. W trakcie wystąpień pojawiła się nawet Różowa Pantera, która tańczyła wokół konkursowiczów umilając czas wszystkim obecnym na sali.

Nagle na ekranie pojawił się Kot w Butach ze Shreka, próbując rozproszyć uwagę konkursowiczów. Ci jednak nie ulegli urokowi jego wielkich oczu i właściwie wybrali przebieg akordów towarzyszących piosence Ładne oczy masz Czerwonych Gitar.

Następne zadanie polegało na rozpoznaniu gamy lub skali, której kompozytor John Williams użył do napisania melodii A window to the past. Na ekranie pojawił się Harry Potter, którego zdolności magiczne najwyraźniej podziałały na uczniów, bowiem odgadli oni, że poprawna odpowiedź to skala eolska!

Ostatnim etapem konkursowych zmagań było rozwiązanie krzyżówki z hasłem przygotowanej przez najmłodszych uczestników: uczniów klasy III cyklu sześcioletniego oraz po raz pierwszy w tym roku  - uczniów kl. II cyklu sześcioletniego.

Serię pytań (haseł do krzyżówki) rozpoczęli drugoklasiści – interpretując ruchowo wiersz Katarzyny Campbell pt. „Papugi”. Oczywiście odczytane hasło brzmiało: „kanon”. Dalej potoczyły się włoskie określenia agogiczne i artykulacyjne, tercja na skrzypcach i septyma w refrenie piosenki, kuplety z Serenady „Eine Kleine Nachtmusik” W. A. Mozarta, gama g-moll harmoniczna na flecie i trójdźwięk zmniejszony na ksylofonie.

Jednak nie wszystkie z  piętnastu pytań okazały się proste do rozwiązania. Instrumentacja fragmentu „Menueta” J. Ch. F. Bacha z charakterystyczną triolą ósemkową sprawiła konkursowiczom nie lada kłopot. Również niemałym problemem było właściwe nazwanie grupy szesnastkowej (galop) wykonanej ruchowo przez uczennice klasy III.

Ostatecznie wszystkim grupom udało się poprawnie odczytać finałowe hasło krzyżówki, które miało związek z tegorocznym świętem naszej szkoły, a brzmiało:                

„SREBRNY JUBILEUSZ”.

Jury złożone z nauczycieli Szkoły Muzycznej  w osobach:

  • p. Katarzyna Cegielska
  • p. Krzysztof Ciesielski
  • p. Mariusz Smoliński
  • p. Marek Zalewski

podsumowując ilość zebranych punktów przez poszczególne drużyny wyłoniło zwycięzcę konkursu, którym okazała grupa „NIEBIESKA” osiągając 56 pkt. w składzie:

  • Piotr Krasnowski
  • Adam Matykiewicz
  • Dajana Murmyło
  • Julita Kwiatkowska
  • Dawid Gigoła
  • Estera Dąbrowska
  • Dawid Bębenek

       

Drugie miejsce z liczbą 52 pkt. zajęła grupa „BIAŁA”,  w składzie:

  • Patrycja Bębenek
  • Zofia Owczarek
  • Zofia Michalska
  • Żaneta Wieczorek
  • Alicja Korzeniewska
  • Emilia Brałko
  • Paula Taran

       

Na trzecim miejscu znalazła się grupa ZIELONA”, z liczbą 49 pkt. w składzie:

  • Alicja Derda
  • Julia Rakowska
  • Michał  Wdowikowski
  • Aleksandra Rubaszewska
  • Maria Kałużna
  • Jakub Wesołkin
  • Paulina Kochanowska                                      

           

Czwarte miejsce przypadło grupie „CZERWONEJ” z liczbą 47 pkt., w składzie:

  • Julia Śmierciak
  • Kinga Popławska
  • Julia Bułacz
  • Natalia Kapszewicz
  • Oliwia Gredżuk
  • Rafał Intek
  • Piotr Jakubowski


Zdobywcy pierwszego miejsca zostali nagrodzeni oryginalną gumką do mazania, natomiast każdy uczestnik konkursu otrzymał pamiątkowy dyplom oraz słodką niespodziankę ufundowaną przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Muzycznej.

Podziękowania jak również miła atmosfera na sali, w której dominował duch współzawodnictwa i życzliwej zabawy zachęciły tegorocznych konkursowiczów jak i ich młodszych kolegów do przygotowań i pomysłów na następny rok.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy za aktywny udział i przygotowanie do konkursu.     

 

Organizatorzy konkursu:

Jolanta Kępka

Joanna Stachrowska

 

Zobacz zdjęcia w galerii

2015 Konkurs Kształcenia Słuchu